African Fashion Fair

Förra lördagen var en dag av kontraster. På förmiddagen en skola i Kibera med en lokal (läs:mycket lokal) musik- och dansfestival, tyvärr utan kamera. På kvällen avslutningen av African Fashion Fair på Alliance Française. Bara flärd och fåfänga? Nej, faktiskt inte. Mässan har som ambition att lyfta fram det afrikanska kulturarvet och kombinera det med modern design samt att stödja en inhemsk klädproduktion. Den avslutande kvällen visade upp det bästa från veckan.
Catwalk vid utomhusscenen där det brukar vara konserter. Modell t v och designer t h.
Kvällens första kreationer var skapade av designers fortfarande under utbildning.

Här kommer två bidrag av vinnaren i denna kategori.
Det blir snart tydligt att de dominerande färgerna för många av dessa klädskapare är brunt, gult och orange.
70-talsnostalgi? Inte alls, det är helt enkelt de afrikanska färgerna, kanske sprungna ur den afrikanska jorden.
Traditionellt afrikanskt tygmönster i ny skärning
Men allt är inte gult och brunt! Kiko Romeo är ett kenyanskt märke med butik i Nairobi. Ofta klassiska västerländska klänningsmodeller i afrikanska tyger eller med afrikanska detaljer. Har en sådan klänning själv, köpt på rea, men resultatet blir ju inte riktigt detsamma som på denna skönhet!
De afrikanska influenserna är inte tydliga överallt men det hade kanske blivit tråkigt...
Männen då? Jo, de fick vara med på ett hörn också.Här en elegant version och ni känner ju igen både färgerna och mönstret vid det här laget.
Så till den sista bilden för idag. Här är det inte meningen att ni ska titta på vare sig den snygga bringan eller på det afrikanska tygstycket svept runt höfterna. Mannen visar upp afrikansk smyckekonst och inget annat!
Det var allt för denna gång!

Kommentarer
Postat av: Ann Strandberg

Hej Pia min underbara körkompis!!!

Har länge tänkt på dig och hur du/ni har det!! Underbart att hitta er blogg och att läsa om hur allt är!! Ni är helt underbara på att skriva och berätta!! O vilka bilder!!! Så fantastiskt!!



Skulle vara kul att mötas via e-post!! Jag har det hektiskt i Jönköping med fyra aktiva skolbarn, ett gammalt 40-tals hus med renoveringar ( fasad o fönster klara i år). Jag trivs på mitt jobb med yrkeselever - jobbar 75% nuförtiden. Jag har en underbar man, som jag träffar lite för sällan då han skriver för tidningen här i stan på kvällstid oftast ( o när han har ledig förmiddag jobbar jag).



Hör gärna av dig Pia om du har tid o lust!

Kram från ett soligt och höstkrispigt Jönköping i vackraste oktoberfärger

Ann

2010-10-12 @ 12:57:23
Postat av: Kristina Ja

Vilka bilder! Och vilka skönheter!!! Särskilt smyckemodellen...

Är just på väg till Light in Alingsås med åtföljande bokcirkel hos Kristina Lövestam. Min mormors historia heter boken, klart läsvärd. Och så ska vi berätta om våra egna mormödrar - och jag inser att jag vet betydligt mer om morfar än om mormor. Suck. Har dock hittat ett klart klass-tema i boken, värt att spinna vidare på.

Jag undrar mest om du fick det mail jag lyckades få iväg senast, det med utlovat skvaller? Funkar din sa-mail fortfarande?

Hälsa Olle och kramas!

Kristina

2010-10-29 @ 18:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0